Batman returns.

Vi (jag och min sambo) har ju tidigare haft en nära-döden-upplevelse (iaf om jag tolkar min sambos reaktioner rätt) med en fladdermus i vårt hus. Läs gärna den historien här -----------> http://himlagrisen.blogg.se/2011/june/sol-svett-branna-och-batman.html
 
Så i lördags var det alltså dags igen. Vi håller på att renovera vårt uthus. Förra året rev vi en del samt sänkte taket och i år är det dags för utsidan att snyggas till. Vi tar alltså bort gamla brädor, gammal asfaltspapp, takpapp, mdf-skivor, pappskivor och annat bös som uthusets väggar har bestått av och sätter dit nya fina brädor. Vi har avvaktat med sista delen då det varit risk för vedras där men nu fanns det ingen återvändo. På lördag morgon går alltså sambo ut för att ta sig an denna vägg. Jag är kvar inne då jag inte var riktigt klar (aka ännu inte hade klätt på mig). Det tar dock inte många minuter förrän sambo kommer tillbaks. Han öppnar dörren och ropar: "Himlagrisen, jag har problem!". Uh oh, det lät inte bra, tänkte jag och såg framför mig hur att all vår ved bara vällde ut på marken, som någon slags vedvulkanutbrottslava. "Det är en fladdermus i väggen!", fortsätter Sambo och genast försvinner alla mina tankar på ved. "Jag bände liksom mellan två plankor och då hörde jag något som gnällde och sen såg jag att det rörde sig. Det är en fladdermus! Hjälp!"  "ÄR DEN DÖD? HAR DU KLÄMT IHJÄL DEN?", frågar jag chockat, argt och oroligt. "Jag vet inte, jag vill inte titta på den!!", svarar sambo med oro i rösten och bedjan i blick. Jag slänger på mig kläder och stövlar ner till uthuset och mycket rktigt, där mellan två plankor sitter en förskrämd liten fladdermus. Den verkar inte skadad men det är klarblå himmer och solen skiner så den verkar inte heller så sugen på att flyga därifrån. 
 
Då just denna delen av väggen faktiskt består av brädor så föreslår jag att vi försöker välta ut hela väggen, lyfta (eller nåt?) ner den från sockeln och sedan flytta den åt sidan. På så sätt får fladdermusen stanna kvar i sitt bo tills det blir natt och därmed en chans att hitta ett nytt bo. Sambo har inget annat förslag/är i chock så han godtar mitt förslag.
 
Sagt och gjort vi börjar dra och slita i väggen och sakta men säkert kommer den neråt. Vi står liksom "under" väggen med armarna ovanför huvudet och väggen vilandes på våra händer.Det är ganska tungt men det går bra. Fladdermusen sitter kvar i sitt lilla bo och sambo och jag ska nu först försöka få ner väggen från sockeln till marken för att sedan försöka flytta den åt sidan. Vi står fortfarande "under" väggen och kämpar och det är svårt att på ett lugnt sätt försök få ner en vägg från en sockel så när väggen dunsar till tycker fladdermusen att enough is enough och flyger ut från sitt lilla bo, med andra ord ut rakt mot oss. Sambo skriker gällt, släpper väggen och springer med stor värdighet därifrån med händerna viftande runt huvudet. Jag står kvar under väggen och skriker till sambo "Var är den? Vart tog den vägen? Klarade den sig?" Varpå jag får en vettskrämd blick men absolut inga svar. Jag försöker igen. "Hallå?! Var är fladdermusen? Lever den?" Sambo samlar sig och säger att den flög in i skogen. Jag hoppas att det är sant och att den klarade sig. Efter detta lilla drama kunde vi bara släppa väggen i marken (efter att jag undersökt så att det inte var fler fladdermöss i boet) och påbörja arbetet med en ny vägg. 
 
Tänkte ge er en bild på uthuset här men det regnar och jag vill inte gå ut så ni får vänta lite..

Kommentarer
Postat av: Ammi

Ha, ha, med de bits väl inte?? Men jag är inte heller så förtjust i dem måste jag erkänna. Men tänkte sambon på hur det skulle gå om du hade fått hela väggen på tårna. Det hade nog blivit värre efterräkningar än en lite fladdermus. Ha, ha.!!

2013-05-11 @ 15:34:33
Postat av: Jeanette

Hahahaha!! Det här är så kul!!! Behövs ingen film, för det är så målande beskrivet:)

2013-05-12 @ 15:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0