Sol, svett, bränna och Batman.

Ja, hela ledigheten skulle i stort kunna sammanfattas så. Solen har varit på vår sida, svetten har lackat i våra pannor (och även på resten av kroppen) när vi har planterat syrénhäck, klyvt ved, vattnat och röjt i skogen. Min rygg fick sig även en ovanligt vacker bränna igår. Illröd fyrkant med lite ojämn sick-sack kant upptill. Det var så långt jag själv kom åt att smörja och sedan glömde be Sambon om hjälp med resten. Jaja, det försvinner väl med tiden.
Det mest spännande som har hänt under helgen måste ha varit gårdagens fladdermusjakt. Igår kväll när vi hade gått och lagt oss hostade Sambo så mycket att jag sa åt honom att gå och ta hostmedicin. Han lommar ut ur sovrummet men kommer snabbt tillbaka och stänger förskräckt dörren efter sig med en smäll och säger:
- Det är någonting flygande där ute.
Då det är jag som får ta hand om spindlar, harkrankar, getingar o.s.v tar jag lite papper och är på väg mot dörren då Sambo säger:
- Nej, alltså det är något fågelliknande där ute.
Jag öppnar dörren och kikar ut genom springan. Floff, floff, floff, floff låter det och det svarta flyger från murstocken mot sovrumsdörren och tillbaka igen, om och om igen.
- Det är en fladdermus, säger jag och Sambo ser ut att vilja kräkas.
- Vi måste öppna fönstret och försöka få ut dem, påpekar vilket innebär att Sambo måste gå ut och öppna takfönstret eftersom jag inte når upp.
- Okej, nu går vi ut, säger jag och tar ett djupt andetag och går ut.... själv. Sambo står kvar i sovrummet och kikar på mig genom dörrspringan.
-KOM UT, beodrar jag med mig strängaste röst. Att jag stod där ute gjorde ju varken till eller från då jag inte nådde att öppna fönstret.
- KOM IN, ropar Sambo förskräckt.
- KOM UT NU!, skriker jag tillbaks medan jag duckar för fladdermusen som nu verkar ha kommit in i någon slags trans (dududududududududu, BATMAN!, föreställer jag mig att den sjunger för sig själv).

Till sist sätter sig Batman på murstocken och jag meddelar detta till Sambo som springer ut, öppnar fönstret och springer tillbaks. Batman sitter på sin plats. Jag går ner, hämtar hostmedicin, lugnar Bubblan (som inte alls behöver lugnas utan lugnt bara har tittat på hela spektaklet för att sedan gå ner och lägga sig i fåtöljen) och går sedan upp igen. Batman sitter kvar på sin plats. Jag tänker att han nog inte har förstått att fönstret är öppet.
Jag hämtar moppen och petar lite försiktigt på Batman. Han går återigen in i trans (dududu.....) och fattar inte att fönstret är öppet. Då han flyger mot mig så duckar jag och duckar tills jag sitter på huk. Jag kan informera om att jag vid detta tillfälle var iklädd trosor och en svart kofta på grund av att jag har hört att fladdermöss dras till vitt och min hudton är ju vit... såatte...
Ja, hela äventyret slutade med att Batman, istället för att flyga ut i friheten, kröp in i murstocken genom ett vetilationsgaller och har nu antagligen bosatt sig där. Sambo läste efter hela hallaballoon att de inte är farliga utan tvärtom bra eftersom de tar smådjur och skadedjur. Jag vet dock inte om jag vill ha familjen Batman i murstocken ändå. Ikväll ska vi öppna fönster och släcka alla lampor (att ha lampan tänd var felet vi gjorde innan) och hoppas att Batman kommer fram och flyger ut i friheten igen.





Kommentarer
Postat av: Jeanette

Jag tycker han är rätt söt;)

2011-06-07 @ 05:50:55
Postat av: ämmah

figaro!

2011-06-07 @ 18:33:56
URL: http://slemmah.wordpress.com
Postat av: Ammi

usch,nån fladdermus vill jag inte ha, näe, han är inte söt. kram

2011-06-07 @ 22:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0