Caipirinha med döden.

Det är titeln på den senaste boken jag har läst (lyssnat på). De flesta böcker jag läst på senare tid har varit feel good-böcker med lyckliga slut. Kalla det en flykt eller överlevnadsstrategi men det är de enda böcker jag har orkat med. 

Denna var annorlunda. Mörk, men inte deppig, djup men inte pretentiös. Jag fick lite att tänka på. Jag som tänker mig att döden är slutgiltig. När man är död, är man död och blir en del i naturens kretslopp genom att bli mat för maskar och kryp och därefter jord. Av jord är du kommen, till jord skall du åter varda, eller hur det nu är. 

Nåväl, boken tar upp tanken kring nån typ av själavandring. Att vissa själar slumpas i nya kroppar medan andra är utvalda, speciella. Dessa speciella själar väljs ut med omsorg och placeras sedan i en kropp där Gud (eller vad man nu väljer att kalla det) tror att den kan göra stor nytta för mänskligheten. Dravel, har jag väl tänkt om detta innan och gör det kanske nu också men tanken på speciella själar är så oerhört tröstande att jag ändå inte kan låta bli att hoppas och tro, i alla fall litegrann, att det är så. Tanken på att de som tas ifrån oss "för tidigt" tjänar ett högre syfte, gör nytta och har ett bra liv någon annanstans känns som en stor mjuk kompress för mitt sargade hjärta. Tanken på att man kanske får möta sina kära igen, om än i en annan skepnad, är som kallt vatten på en hand som nyss bränts. Lindrade men samtidigt smärtsamt. 

Nä, jag är inte frälst och tänker inte bli vare sig buddist eller hindu men jag tänker fundera på det här och för tillfället låta mig tröstas av tanken på själavandring. Om så bara för den korta stunden jag kan lura mitt riktiga cyniska jag. 


Kommentarer
Postat av: Ammi

Vad fint du skriver!Det känns bra att det kanske kan vara så, ingen vet ju, Det är en tröst. ja,jag tänkte bli en katt i mitt nästa liv, och jag skulle vilja ha dig till matte. Jag tror nästan jag har varit katt i mitt förra liv, jag känner mig så besläktad med dem. Hihi. Men jag ska inte döda möss eller äta råttor , ormar eller ödlor. Jag vill bara ha grädde , maräng och lax. Så du vet!! puss

2015-07-10 @ 16:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0