Gummera.

Idag pratade jag med en kollega. Hon berättade då att hon hade fått gummera stora delar av en redogörelse hon hade fått in. Jaha, nickar jag instämmande medans jag febrilt funderar på vad hon menar. GUMMERA?? Jag hade ju för tusan MVG i svenska i varenda betyg sedan 8:an, när gick man igenom ordet gummera och dess betydelse?

Genom att diskret titta lite på redogörelsen i hopp om att få en ledtråd så ser jag att stora delar av den är utsuddad. Hon har alltså suddat med suddgummi, eller raderat med radergummi eller som sagt gummerat.

Så var det klarlagt: Gummera = att sudda ut blyertstext med suddgummi.


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack för att du har berikat min allmänbildning!

2009-06-15 @ 22:17:43
URL: http://loveshinealight.blogg.se/
Postat av: Sanna

Var det en tant utan liv eller varför kan man inte bara säga "sudda"? :P

2009-06-16 @ 08:30:06
Postat av: Matthias

Gummera var nytt för mig också, så jag kollade upp det på rikstermbanken och där stod det att gummera är det samma som att "impregnera eller belägga med gummi". När man suddar tar man ju bort ett lager, inte lägger till, så jag kommer även i fortsättningen att säga SUDDA när det handlar om att sudda.

När man gummerar något så förser man ju en yta med ett lager av gummi som skall fungera som slityta eller skydd...

2009-06-17 @ 05:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0