Mamma.

Ja, nu är jag mamma. Mamma till världens finaste lilla kille, Olle. 

Den första tiden har varit omtumlande och inte ett dugg som jag föreställt mig. Folk (här klumpar jag ihop vänner, släkt, bekanta, bloggare och alla) säger att första tiden är så mysig. Ta vara på den, säger de. Well, först nu, efter 15 dagar känner jag att vardagen börjar bli hållbar. Den första veckan var ju bara ett totalt kaos av tårar, frustration, känslor av otillräcklighet, oro och ledsenhet. Inte speciellt mysig eller rosenskimrande at all. 

Är jag otacksam? Inte alls. Är oerhört tacksam över att ha fått en sån fin kille och jag älskar honom så mycket att jag tappar andan men det har inte varit lätt. Det måste man väl få lov säga? 




Kommentarer
Postat av: Andreas

Ja vi har verkligen fått världens finaste pojk som vi älskar mer än något annat. <3

Det är synd bara att det målas upp en sån fin och perfekt bild att allt funkar så fint "by the book".

Älskar dig P!

2014-07-24 @ 16:26:18
Postat av: Eleonor

Förstår precis hur ni känner, alla snackar bara om hur underbart det är, men det är okej att inte tycka så också, det gjorde jag med. Det är inte bara underbart att få barn, oftast är det det bästa som man åstadkommit men inte HELA tiden... Kram på er, de goda stunderna uppväger allt!

2014-07-24 @ 16:45:45
Postat av: Jakob

Man (föräldrar) minns väl lättast och gärna mysiga mer än det jobbiga helt enkelt. Vi människor är nog konstruerade att göra det som en överlevnadsgrej kanske? Jobbigt o minnas massa jobbigt bara liksom.

2014-07-24 @ 17:18:15
Postat av: Sanna

Det behöver inte va gulligull hela tiden även om det är underbart i det stora hela, o när det är som värst kan alltid jag rycka ut o assistera! ;)
Ni gör ett himla bra jobb oavsett. <3
Pussokram!

2014-07-24 @ 18:40:44
Postat av: Marianne L

Så är det ibland, inget konstigt!Läs inte såna historier som nyblivna föräldrar berättar;
Det är är som i himmelriket!
Man är ju så rädd om det lilla livet och undrar alltid om allt är som det ska!?
Kram

2014-07-24 @ 19:18:50
Postat av: Beronicah

Stort grattis till er lille pöjk, och vilket fint namn han fått! I hear you med den första tiden, jag var på helspänn varenda sekund och funkade inte det minsta rationellt och trots att det på ett sätt var totalt lyckorus så var det också förfärligt jobbigt och jag tror att det får lov att vara så. Det blir lättare och om det är till nån tröst så är det helt klart lättare andra gången 😉kram!

2014-07-24 @ 19:21:58
Postat av: hanty

Det är omtumlande att få barn! Ingen som berättat att saker inte alltid går som planerat eller att bebis kanske inte börjar äta med en gång och vilken kamp det är. Mitt i allt kaos som är fantastiskt men också fyllt av så mycket oro så hamnar man i en identitetskris och vet inte alls vem är längre.
Men sen så vägs alla svårigheter och sömnlösa nätter upp av så mycket kärlek det lilla knytet ger!
(Fast man får faktiskt beklaga sig och tycka lite synd pm sig själv 😉)
Kram

2014-07-24 @ 19:39:07
Postat av: Jennie Josefsson

Jag var bara tvungen att läsa och kommentera :)
Kroppen har selektivt minne. Jag kunde inte stå upp stilla på nästan 2 månader eftersom det gjorde så j-a ont där nere. (Jag satt och lagade mat, stod och trampade på golvet i kassan på Ica mm). Nu har jag inget minne av hur ont det gjorde. Samma sak är det med bebistiden varav alla solskenshistorier. Det är inget konstigt att tycka att det är jobbigt eller att det tar 6 månader att "connecta" med ungen. Prata med BVC hela tiden om allt och inget. Andreas, håll lite koll på förlossningsdepression. Nu säger jag inte att det är det. Men det är vanligare än man tror och viktigt att få support i tid. Massa promenader och ut i friska luften är jättebra för både dig och bebis.
Låt det ta tid också. Det tar nästan 3 månader för er att lära känna varandra, när matning och vila behövs mm. Självklart är det väldigt individuellt. Om ett halvår-år kommer du reflektera tillbaka och säga till andra med nyfödda att de ska njuta, hur fort de växer mm. :)

2014-07-25 @ 00:21:05
Postat av: Jennie Josefsson

Ett annat allmänt tips som kanske inte känns så skoj men:
Andreas, sköt ALLT gällande markservicen hemma medan Jessica återhämtar sig.
Det tjänar ni alla 3 på :)

2014-07-25 @ 00:26:07
Postat av: Ammi

Grattis Olle till att ha fått världens bästa mamma och pappa!!
Allt är inte rosenskimrande den första tiden , man är trött och orolig, men när det funkar bra är man ju otroligt lycklig. Det blir bara bättre och bättre , jag lovar. Ni är ju också så duktiga och hjälper varandra, det kommer att gå så bra.
kramar i massor från mormor, morfar och moster A.

2014-07-27 @ 12:54:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0