Partiell sfinkterruptur och annat mysigt.

Känsliga läsare varnas. Detta inlägg kommer att handla mycket om mitt underliv, både fram och bak, hela tjofaderängen, så vill du inte ha denna info om mig, sluta läs NU. 


När Olle föddes fick vi lite hjälp av en sugklocka (det kommer en förlossningsberättelse snart). Detta innebar att det på slutet gick väldigt fort, kroppen hann inte med att anpassa sig och därmed fick jag en ruptur, från vaginan till ringmuskeln. Jag sprack, helt enkelt. Inte så konstigt kan jag tycka när man klämt ut en unge med ett huvudomfång på 35 cm. 

Igår var det iaf dags för efterkontroll av min partiella sfinkterruptur. Detta innebär alltså kontroll av ringmuskelns återhämtning vilket i sin tur innebär att ngn kör in ett finger i rumpan på dig och görar runt lite för att känna att allt känns bra och därefter ber dig knipa. Japp, inga konstigheter. 

Jag fick träffa en mycket bra sjukgymnast som noga och metodiskt berättade vad hon skulle göra, hur jag kunde förvänta mig att det skulle kännas och varför det var viktigt att göra det. När hon petat klart i min bak och berömt mig för min fantastiska knipförmåga tar hon av sig latexhandsken med en snärt och frågar: "Vill du att jag gör en vaginal undersökning också?" Varpå jag svarar: "Ja tack, det får du gärna göra". Alltså, jag kände väl att det kanske blev lite väl hurtigt svar. Gärna? Nä, inte så väldigt gärna, det är ju inte så att jag gillar när någon främmande människa rotar runt där nere. Men jag ville vara artig och eftersom jag hade fått en ruptur även där så ville jag ju gärna (ja gärna!) veta hur läkningen såg ut där. 

Man kan ju tänka sig att man går från ett sånt här besök med aningen tilltufsad värdighet och oerhörd lättnad. Jag gick därifrån med lätta steg, ett malligt leende på läpparna och med sjukgymnastens ord ringande i öronen: "Oj, du är den starkaste jag har känt på, på länge!".

 Tänk att man kan bli så mallig över knipförmågan i underlivet. 😊

Kommentarer
Postat av: Ammi

Ha,ha du är för rolig. Men visst är det skönt när allt är bra och man kan gå ifrån besöket lättad och positiv. Kram

2014-08-24 @ 13:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0