Män ska få simma konstsim!

Alltså jag tycker abslout att män ska få simma konstsim. Jag tycker att män ska få utöva alla sporter de vill i alla mästerskap. Jag tycker också att kvinnor ska få utöva alla sporter de vill i alla mästerskap. 
 
Idag läste jag en artikel på Aftonbladet där de skriver om den (typ enda?) sporten där män diskrimineras - konstsim. Svenska föreningen Stockholm Konstsim Herr får inte delta i OS för att de är män. Detta tycker jag är skit. Klart är män ska få simma och tävla i konstsim!
 
Lite längre ner i artikeln står det att det numera inte finns någon sport i sommar-OS där damer inte får delta. I meningen efter står det dock inom parentes att kvinnor inte får delta i brottning, grekisk-romersk stil men är välkomna att delta i fristil. Alltså finns det en gren där kvinnor inte är välkomna. Fast nyss skrev de att det inte finns någon sport i sommar-OS där kvinnor inte får delta? Ok, grekisk-romersk stil är en gren i brottning och inte en hel sport men ändå? Varför tas det upp som en liten bisak? För att kvinnor faktiskt är välkomna att delta i fristil (och ska vara tacksamma för det)? Varför står diskriminering av kvinnor inom parentes och männens som huvudrubrik?
 
Eller är det något inom brottning som jag inte förstår, finns det en logisk förklaring? 
 
Om det finns det, upplys mig gärna! I övrigt anser jag att diskriminering (på alla sätt, även i artiklar) bör förgöras!
 

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Alltså diskriminering är ju aldrig bra, men i OS-sammanhang brukar de ha krav på antal utövare internationellt och standard på utövarna för att grenar och sporter ska få komma med. Kan det hänga på sådana saker?

2012-08-04 @ 07:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0