Våtmarker. (känsliga läsare, typ mamma, varnas. Innehåller könsord m.m)

Jag har precis läst klart boken Våtmarker. Det är den sjukaste bok jag någonsin har läst och det vill inte säga lite då jag har läst många böcker. Jag vet inte hur jag ska beskriva den. När jag hade läst sista sidan var jag lite "full i skratt", generad, arg, illamående, förfärad, imponerad, chockad och ändå på något sätt tömd på känslor. Boken är rå på ett sätt som jag tidigare inte har upplevt, författaren skriver om analsex, bajs, onani, mens, fitta, horor, venusberg och kukar samtidigt som hon lite i förbifarten berättar om sin trasiga familj, relationer, självmordsförsök och avokadoplantor. Man kastas fram och tillbaka av alla möjliga känslor, allt från fysiskt illamående till varm medkänsla.
Författaren tar fram allt som är tabu (bajs, mens, analex o.s.v) och ställer det på scenen i det starkaste strålkastarljuset hon kan hitta och sätter sedan ett förstoringsglas framför det. Man ser verkligen allt in i minsta detalj, trots att man "bara" läser om det. Jag har inte läst något som ens liknar detta tidigare. Alla saker man inte "får" eller inte "bör" göra enligt samhället gör huvudpersonen och därmed krossar hon många av de normer vi lever vårt liv efter. Ibland blir det lite syntax error i skallen då jag upplever att huvudpersonen går över så många gränser att jag har svårt att ta in det. Tankarna "sådär gör man bara inte" eller "Herregud hur kan hon bara med att göra så" dyker upp i huvudet mer än en gång vill jag lova och ibland kände jag mig som en riktigt moraltant. Det är en brutal bok, inget förskönande what-so-ever, det är mycket könsord och sexuella beskrivningar, det är en tragisk historia i bakgrunden som dock ibland glöms bort p.g.a allt förfasande man (läs jag) måste göra samt de motbjudande beskrivningar som gång på gång dyker upp.
Ärligt talat vet jag inte om jag ska rekommendera er att läsa boken eller bränna upp den. Avtrycket den lämnar är som sagt splittrat men jag kan inte neka till att det ändå var en intressant bok att läsa. Är ni känsliga för detaljerade beskrivningar om bajs och kön så läs den inte, är ni villiga att få alla era normer krossade och bli fysiskt illamående så varsågod och läs!
Välj själv och lycka till! :)
Som lite kul info kan jag meddela att anledning till att jag lånade boken var för att den var knallrosa. Jag väljer ofta böcker efter hur de ser ut.


Kommentarer
Postat av: Ammi

Ha, ha, rosa är inte alltid vackert!! Tänker INTE läsa den!!! Kram

2011-05-29 @ 16:25:32
Postat av: Jeanette

Att välja bok efterutseende verkar äventyrligt!

2011-05-29 @ 21:21:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0